Z�MR�T Y. RADAU



Resimler

Sergiler

Yaz�lar

�zge�mi�

�leti�im

Ana Sayfa

English
   


                                           ...
R
adau�nun ki�isel merce�i, �ok y�zeyli bir kristal k�re gibi farkl� �eyleri bir anda kendi kadraj� i�inde topluyor.Sundu�u g�r�nt� hi�bir zaman kesitine ait de�il.Ayn� anda t�m zamanlara kap�lar aral�yor.Bu a��dan, resimlerde kar��m�za ��kan g�rsel mant�k, �st �stelikler de�il, yan yanal�klar sunuyor,tekrarlar sunuyor. Resmin �at�s� bu yan yana sunulan ya�am yans�malar�na yaslanarak zamana uzan�yor.


Bu resimler kar��s�nda tarih duygusu izleyiciyi yaln�z b�rakmaz.Fakat bu bir ku�atmadan �ok, bir an�msatma durumudur.��nk� kulland��� y�ntem, tarih bilgilerinin onaylanmas� yerine, ge�mi�le bug�n aras�nda ba�lar kurmaya y�neliyor.Zaman�n ak�p giden, s�r�kleyen girdab�nda insan ger�e�ine renkli g�ndermeler yaparak, doyumsuzluklar�n ve yok edici davran��lar�n bizim yabanc�lar�m�z olmad�klar�na i�aret ediyor.                        
 
                                                                                             
...
H�SAMETT�N KO�AN, 1991


...

Z�mr�t Y. Radau, 1990�da ilk kez kat�ld��� �H�samettin Ko�an At�lye Sergisi�nden bu yana denemelere a��k ve s�rekli bir �ncekini a�ma tutumu i�inde bir sanat�� olarak tan�n�yor.Radau �al��malar�nda do�as�ndan gelen �ok renklili�i insan fig�rlerinin grili�i ile dengeliyor.Antik heykellerden yola ��kt��� bu insan fig�rlerini yeniden forme eden Radau, onlara yepyeni i�erikler y�kl�yor.Zaman ve mekan Radau i�in b�y�k �nem ta��yor.Sanat��, tuvali �er�evelere b�lerek bir m�zeci tavr� da ortaya koyuyor; ge�mi�in zaman ve            mekan katmanlar�n� s�zge�ten ge�irerek g�n�m�ze geliyor.

                                                                                              
...                                            
NUR N�RVEN, 1992


 ...

Z�mr�t Y.Radau AKM�deki sergisinde (4 �ubat 1997) kendi dil varl���n� ortaya koyma �abas�nda; etkilendi�i sanat��lara bir �Hommage� sunuyor.Bir yerde kendi s�zcesini kurarken, kendi �znelli�ini olu�turan sanat��lara �Merhaba� diyor.Onlar�n tuvallerinden veya �al��malar�ndan yola ��karak kendi dil varl���n� olu�turuyor.Bu dil varl��� ise �anonimle�en� bir dilin kendi izlerini ta��maya ba�lamas� ile olu�makta.Arkeolojinin ana ��elerinden birini se�mi� kendi dil
varl���n� ortaya ��karmak i�in: H�y�kler.Bir yerle�me kal�nt�s� �zerindeki yass�,
    yapay toprak tepecikler.
 

Z�mr�t Radau da kendi tuvallerinde bu yapayl���, sahtecili�in bilincinde olarak kullan�yor: Tuval �zerine be� santimlik straforlar sayesinde katmanlar olu�turarak, bu katmanlar� havya ile deliyor ve kendi h�y�klerini bu y�zeye yerle�tiriyor.Delikler �st�ste gelen tepeciklerin kara delikler gibi i�lenmesiyle varoluyor.Bu �ekilde; sanat�� tarihi katmanlara olan ihtiyac�n� yapay bir �ekilde zeminlendirirken, bu zaman katmanlar�nda mekan�n� bulmaya �al���yor. Bilindi�i gibi h�y�kler bozk�rlar� sever; bu nedenle de Balkanlar�n �tesinde G�ney Avrupa co�rafyas�nda bulunmas� zordur.Orta Anadolu, h�y�kler i�in �ok imkan sa�layan co�rafyay� olu�turur.Anadolu co�rafyas�na ta��nan �a�da� sanat ustalar� tekillik ile evrensellik aras�ndaki ili�kinin peki�tirilmesini sa�larken T�rk �a�da� sanat�n� da bu alanlara �ekmeye �al���yor.
                                                                           ...

Z�mr�t Radau, kendisini etkileyen sanat��lara yollad��� bu methiye i�inde kendi yolunu ararken kar���k bir tekni�i tepecikler halinde veriyor bizlere: Bu nedenle h�y�kler �nem ta��yor. Havya ile giri�ti�i kaz�bilimi eyleminde ise i�leri ortaya ��k�yor.Etkileri birer al�nt� olarak ele al�nd���nda on d�rt 125 x 150 ve bir 160 x 200�lik tuvalleri geliyor kar��m�za: Matisse�den Fontana�ya; Boltanski�den Christo�ya; Klein�dan Warhol�a vb. uzanan  �a�da� sanat yap�tlar�n�n ��elerine g�z k�rp�yor yapay tepeciklerinde.H�y�kler�in dil varl���n� g�n�m�ze ta��rken, Z�mr�t Radau, kendi kollektif �znelli�ini getiriyor kar��m�za.Kendisini birey olarak ele almak �abas�n�n yan�lt�c�l���n� bir kenara b�rakarak, ediminde kolektif �znenin sanatta nas�l yap�labilece�inin ara�t�rmas�n� y�kleniyor. Bunu g�sterebilmek i�in �a�da� sanat� ve h�y�kleri olu�turan tepeciklerin t�m yapayl���n� kullanmay� da ihmal etmiyor. Tuvallerin �zerinde dil varl��� kendine zaman i�inde  bir varolu� alan� ar�yor.Stella�n�n sarmallar� i�in halat kullan�yor; Fontana�n�n delikleri i�in straforda oyuklar kaz�yor; Warhol�un Coca Cola�lar�nda serigrafiyi bez �zerinde ele al�yor; Matisse�in dans�n�n kaslar�n� g�l yosunlar�ndan olu�turuyor ki, kaslar�n etkisi verilebilsin.Ve Boltanski�nin g�lge oyunlar�n� (Canavarlar) ise Karag�z gelene�i ile bulu�turarak, h�y�klerin maddili�ine ruh kazand�rmaya �al���yor. Malzeme ve ruhu aras�ndaki ay�r�ma kar�� ��karcas�na malzeme ve g�lgemsi ruhlar� birle�tirmekten geri durmuyor.Dil varl���n� olu�turmak �zere kulland��� h�y�kler bize  dilin hep �teki taraf�ndan, ba�kalar� taraf�ndan olu�turuldu�unu hat�rlat�yor.Kendi varl���n� da��t�rken sanat��, dil varl���n� v�cuda getiriyor ve sanat��n�n, belki de, ancak burada kendisine mekan bulabilece�ini g�steriyor.Sanat tarihinin bize g�sterdi�i y�nden �ok sanat��lar�n dillerinin kendilerini sorgulamay� ye�liyor.S�zcenin dilin s�n�r�nda oldu�unu fark ederek, h�y�kleriyle bu s�n�r�n katmanlar�n�n aras�nda sakl� olmadan �g�z�keni� g�r�n�r k�l�yor. �Yerle�tirme� 1997)

                                                                           ...
AL� AKAY, 1997


Z�mr�t Yasemin Radau, Atat�rk K�lt�r Merkezi�ndeki sergisinde; kendi sanat �izgisini olu�tururken di�er sanat��lar�n �zerinde b�rakt��� etkileri sapt�yor ve onlar� yeniden g�zden ge�iriyor.Herhangi bir sanat yap�t� yada sanat��n�n, di�er bir sanat��n�n d�nyas�na s�zmas� ka��n�lmaz bir durumdur.Ancak bu s�re� rasyonel olmaktan �ok, kendili�inden olu�ur ve sanat��n�n anl�k kararlar� ve y�nelimleriyle ortaya ��kar.Yaln�zca d�� g�r�n��leriyle kar��m�za gelen (en az�ndan ilk anda b�yle g�r�nen) yap�tlar�n,aralar�ndaki �ncelik �sonral�klar�n� �tercih�ten ba�ka ne belirleyebilir?Kendi belle�ini olu�turan sanat��n�n, bir �a� halinde her y�ne da��lan ilmekleri (elbette) rastlant�sal bi�imde at�lacakt�r.Bu rastlant�sall���n ise; ya�amsal bir�nemi vard�r.Ayn�; kabu�unu in�a etmek i�in �ilk hareket�e haz�rlanan bir yumu�ak�an�n verece�i karar gibi�
                                                                          ...

Radau�nun yap�tlar�nda, bir tarih sorunsal� da ortaya ��kmaktad�r.Sanat��, adlar�n� verdi�i sanat��lar�n (Andy Warhol, Yves Klein, Frank Stella, Jasper Johns, Christian Boltanski vb) tarihsel konumlar�yla de�il, kendi �g�ncel� konumuyla ilgilenmektedir ve �zeri �rt�lm�� yap�tlar� topraktan ��kartt�k�a onlar�n hayli de�i�ti�ini ayr�msamaktad�r.Her sanat��n�n yap�t� belki birbirleriyle kayna�m��, kavramlar birbirine ge�mi�, bi�imler deforme olmu�tur.Hi� de�i�meyen k�r�nt�lar kalm�� m�d�r? Kalm��sa, t�m bu deformasyon i�inde, o k�r�nt�lar kendilerini d�� etkilerden nas�l koruyabilmi�tir? Bu soru net olarak a��klanamaz. Ancak kesin olan bir�ey varsa; o da, y�llarca toprak alt�nda kalm�� s�z konusu sanat��lar�n yap�tlar� (Toprak; Z�mr�t Y.Radau�nun �zel alan�d�r ve toprak alt�nda bekleyen yap�tlara yap�lan her m�dahale topra��n sahibinden gelmi�tir), art�k ba�lang�� noktalar�ndan �ok uzaklarda yer almaktad�r.Ba�lang�� noktalar�n� yitiren yap�tlar�n �orijinal� niteliklerinden s�z edebilme olas�l�klar� da ortadan kalkm��t�r.Onlar ger�ekliklerini, bug�nk� g�r�n�mlerine ta��m��lard�r.O halde Radau�nun belle�i ile ��imdiki zaman� �rt��mektedir.Daha a��k bir s�yleyi�le; bellek �ge�mi�� ile ba�lar�n� ��imdiki zamanda� olu�turmakta ve yenilemektedir.�Geri gelen veya olu�an�n ayn�l�kla hi�bir ilintisi yoktur.Kopya de�i�ik olan�n karakteriyle, modeli bile de�i�ikli�e u�ratm��t�r.

EMRE ZEYTiNO�LU, 1997


Z�mr�t Y.Radau�nun �Lale Devri� ba�l�kl� sergisinde toplu olarak g�sterdi�i �lale resimleri� sanat��n�n geli�iminde yeni bir sanatsal d�nemin i�areti say�labilir.Bug�ne dek daha �ok 20. Y�zy�l�n belli ba�l� sanat��lar�n� b�y�te� alt�na alarak modernizme ili�kin yeni bir bak�� a��s� i�eren resimleriyle dikkat �eken Radau�nun �Lale Devri� resimleri de �z�nde yine zaman katmanlar� aras�nda bir aray��� g�ndeme getiriyor, ancak bu kez daha ki�isel, daha kendi ya�am�n�n i�inden ��k�p gelen bir yakla��m�n izleri okunabiliyor.Asl�nda �i�ek motifleriyle � ve �zellikle lale�le � Radau�nun resimlerinde s�k s�k kar��la��r�z; Van Gogh�a, Matisse�, Rousseau�ya ya da O�Keeffe�ye g�ndermede bulundu�u yap�tlar�nda �i�ek, �a�r���m uyand�rmak i�in  kullan�lan birer simge  olagelmi�tir.Bu kez lale, ba�rolde: K�lt�rel bir simge olman�n �tesinde, sanat��n�n belli ki i�selle�tirdi�i bir motif olarak s�rekli yeni renklere, yeni bi�imlere b�r�n�yor ve temsili bir imge olmaktan �te, malzemeyi i�selle�tiren ve resimsel �er�evenin s�n�rlar�n� a�an birer �nesne � yap�t��n ��k�� noktas�n� olu�turuyor.
                                                         ...

�Lale Devri� resimleri, Z�mr�t Y. Radau�nun resimsel mekan kurgusu anlam�nda farkl� bir tarz�n aray���na girdi�ini de duyuruyor; zaman katmanlar� gibi kurdu�u olabildi�ince kabar�k y�zeylerden vaz ge�miyor, ancak H�samettin Ko�an��n de�indi�i gibi ��ren yeri� etkisi uyand�ran �nceki d�nem resimlerinin aksine, birden ve b�t�nc�l olarak alg�lanan bir alan kurguluyor. Ama en b�y�k etkiyi, san�r�m renkleriyle yakal�yor sanat��; bug�ne dek renk ��esini bilin�li olarak ikinci planda b�rakm�� olmal�, ��nk� �Lale Devri� resimlerinde renkle yakalanan ifade, sanat��n�n fark etmedi�imiz g��l� bir noktas�n� g�zler �n�ne seriyor.



AHU ANTMEN, 2000


Radau'nun �o�unlu�u 20. y�zy�l�n ikinci yar�s�nda eser vermi� sanat��lardan al�nt�lar yapt���n�, bu al�nt�lar�n yine Radau'nun resminin ana felsefesi olan zaman kavram�na hizmet etti�ini ve al�nt�lar�n lalelerle birle�ti�ini g�r�yoruz. Radau bu sergisinde Lucio Fontana'n�n, Alberto Burri'nin, Jasper Johns'un, Gilbert&George'un, Anish Kapoor'un, Cy Twombly'nin eserlerine g�nderme yap�yor ve burada kimi zaman Fontana'n�n y�rt�klar� Radau'nun lalelerine d�n���yor; kimi zaman Gilbert&George'u an�msatt��� �al��mas�nda oldu�u gibi, kendi �ekti�i lale foto�raflar�n� karelere b�ld��� tuvalinde kullan�yor ve kimi zaman da Radau'nun resimlerinde tuvalden kesilip yap��t�r�lan laleler �znele�iyor. Radau'nun bu resimlerinde dikkati �eken �nemli bir konu da, zaman zaman ilk resimlerinde daha �ok kar��la�t���m�z h�y�klerinin yine tesad�fen ortaya ��kmas�. Bu, bir anlamda Radau'nun daha �nceki resimlerinin de bir zaman katman� olarak bug�nk� resimlerine eklemlenmesi anlam�na geliyor. San�yorum, bu noktada Radau'nun son sergisinde kendi resminden de al�nt� yapmas�n� hat�rlamakta fayda var: Radau, bu sergisinde (Tulipa), son d�nem resimlerinde lalenin ara katman� olu�turdu�unu ifade etmi� ve son be� y�lki �al��malar�n� bir zaman katman� olarak al�nt�lad���n� belirtmi�ti. Buradan hareketle de kendi resimlerinden al�nt� yapt��� bir seri �retmi�ti: Her biri daha �nceki �Lale Devri� resimlerinden birine g�nderme yapan d�rtl�, alt�l�, sekizli resim gruplar�ndan olu�an �Hommage to Tulip Period/Lale Devrine Sayg�� dizisi. Z�mr�t Radau, nas�l se�ti�i sanat��lardan al�nt�lar yapmak yoluyla onlar� resimlerine bir zaman katman� olarak yerle�tiriyorsa, kendi sanat�� ge�mi�ini de, kendi sanat�n�n belle�ini de bir zaman katman� olarak resminin i�ine yerle�tirip bug�n�n zaman�na ta��yarak asl�nda bizi bir ba�ka kavrama daha g�t�r�yor: Postprod�ksiyon.

                                                          ...

Z�mr�t Radau da, b�y�k ustalar� and���, onlardan al�nt�lar ger�ekle�tirdi�i tuvallerinde yanyal�klar�, rastlant�sall�klar� kullanarak onlardan postprod�ksiyon bir eser ortaya ��karmakta; tuvalini modelinden ba��ms�z hale getirmektedir. Nas�l ki bir romanda, bir hik�yede, bir denemede metin, g�nderme yapt��� metinlerden tamamen farkl� y�ntemler izliyor; farkl� anlamlar �retiyorsa; sanat �retiminde de eser, model al�nan eseri an�msatmakla, �a�r��t�rmakla birlikte, ondan tamamen ayr� bir yola sapmak durumundad�r. Burada sanat��, modeline bir mesafe al�r ve modelini �z�nden ayr� bir yola sokar; onu sapt�r�r. Sit�asyonist bir prati�i, yani sapt�rma eylemini ortaya ��karan Postprod�ksiyon, varolan� temell�k ederek yoldan ��karmaya dayanmaktad�r. Duchamp'�n �Pisuar� �rne�inde, sosyal olan�n, kapitalist �retim bi�iminin �zg�ll��� i�inde sanat alan�na ta��nmas�, nesnenin ba�lam�n�n de�i�tirilmesi gibi, bug�n de sanat kendisini �retimin sosyal alan�na do�ru ta��makta; dok�manter sanat, sanat tarihi g�ndermeleri ile, sosyal alana do�ru a��lmaktad�r. Bourriaud, sanat�n imler, formlar ve jestler kullanarak d�nya ile olan ili�kisini kurdu�unu ve bunun da bir nevi ekonomi oldu�unu �ne s�rer ��nk� burada sanat��, insanlar ya da nesneler aras�nda birtak�m ili�kiler yaratmaktad�r. ��te Z�mr�t Radau da, al�nt�lar� yoluyla bu ili�kileri kurmakta; ge�mi�le bug�n aras�ndaki ili�kileri...

BURCU PELVANO�LU, 2010

 

latest collection of Nike Roshe Run nike air max 95 discount adidas nmd footlocker the offical adidas website where to buy adidas yeezy 350 boost wholesale cheap ua curry 2.5 shoes online adidas neo lite outlet nike air max clearance store nike magista obra green Adidas Zx 750 Eastbay stephen armour curry 2s best price for adidas neo outlet Latest information about adidas Originals ZX 750 discount adidas zx 700 Lowest Price On New Balance 580

      Levent Mah. G�l Sk, No. 12 34330 Be�ikta� / �stanbul

Telefon  :  0212 279 60 07

e-mail  :   info@zumrutradau.com